Про земельний податок

«Шановна редакція газети «Наше життя». До вас звертається жителька села Радехів з питанням, яке багатьом односельчанам не зрозуміле і відповіді на нього ми поки що не можемо почути від наших керівників. Справа в тому, що ми нещодавно отримали папір, роздрукований на принтері без підпису, без печатки, тільки із зазначенням прізвища голови Вишнівської сільської ради та суми, яку потрібно сплатити, як земельний податок за 2019 рік на вказані рахунки Вишнівської ОТГ. Логічно, що такі папери може надрукувати будь-хто, вказавши свої реквізити, але нас цікавить зовсім інше – звідки беруться ті суми, як визначаються  і за які ділянки, адже цього там не вказується».

З цього звернення ми поновлюємо рубрику «Юрист консультує» і нагадуємо, що з будь-якими питаннями, відповіді на які ви хочете отримати особисто чи на шпальтах газети «Наше життя» звертайтеся до редакції нашого видання. 

Земельний податок згідно ст.14.1.72, ст. 269.1 Податкового кодексу України сплачують громадяни (фізичні особи) та підприємства (юридичні особи) за земельні ділянки, які перебувають у їхній власності або користуванні, а також за земельні частки (паї), які перебувають у їх власності.

Органи місцевого самоврядування самостійно встановлюють ставки плати за землю відповідно приймаючи рішення на своїх пленарних засіданнях. Такі рішення мають бути оприлюднені та доступними на сайтах органів, які прийняли такі рішення або на сайті Державної фіскальної служби України.

Ставки податку залежать в тому числі і від того, чи проведено нормативну грошову оцінку (НГО) земельних ділянок, які оподатковуються.

1. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх НГО, для земель загального користування — не більше 1 відсотка від їх НГО, а для сільськогосподарських угідь — не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх НГО, а для лісових земель — не більше 0,1 відсотка від їх НГО.

2. Ставка податку встановлюєтьcя у розмірі нe більше 12 відсотків їx НГО зa земельні ділянки, якi перебувають у постійному користуванні cуб’єктів господарювання (крiм державної тa комунальної форм власності).

3. Ставки земельного податку за земельні ділянки, НГО яких не проведено, встановлюються:

  • за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, – у розмірі не більше 5% від НГО одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (нормативна грошова оцінка одиниці площі (1 га) ріллі по Волинській області згідно із наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18.12.2018 №605 «Про внесення змін до додатка 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення» становить 21 806,00 гривень);
  • для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3% та не більше 5% від НГО одиниці площі ріллі,
  • для лісових земель – не більше 0,1% від НГО площі ріллі.

Встановлені ставки земельного податку на 2021 рік діятимуть виключно за умови, що орган прийняв відповідне рішення і оприлюднив його до 15 липня 2020 року. В іншому випадку застосовуватимуться ставки, які діяли у 2020 році.

Нарахування громадянам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають чи вручають платникові за місцем його реєстрації до 1 липня 2020 року податкове повідомлення-рішення про внесення податку.

Якщо податкове повідомлення-рішення не вручено фізичній особі чи надіслано листом без повідомлення про вручення, то контролюючий орган нараховує платнику суму земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності без застосування штрафних санкцій та пені.

Пільги по сплаті земельного податку

Так, згідно ст. 281 ПКУ, від сплати земельного податку у 2020 році звільняються:

  • інваліди першої і другої групи;
  • фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
  • пенсіонери (за віком);
  • ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
  • фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм.

Якщо фізична особа, визначена у пункті 281.1 статті 281 ПКУ, має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, то така особа до 1 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки про самостійне обрання/зміну земельної ділянки для застосування пільги. Пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду, у якому подано таку заяву.

Строк сплати податку

Власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок з дня виникнення права власності на земельну ділянку, а у разі припинення права власності або користування земельний податок сплачується за фактичний період перебування землі у власності у поточному році.

Земельний податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Фізичними особами у сільській та селищній місцевості земельний податок може сплачуватися через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за квитанцією про приймання податкових платежів.

Відповідальність та звільнення від неї

Згідно ст.126 Податкового кодексу у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Згідно ст.287 Податкового кодексу громадяни звільняються від відповідальності, передбаченої законом за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання, у разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у встановлені строки (ст. 287 ПКУ).

Ігор ТОРБА, юрист-правознавець.

ВІД РЕДАКЦІЇ. Виходячи з вищевикладеного, можна зробити висновок, що для сплати земельного податку жителі району повинні були отримати  податкове повідомлення-рішення, в якому зазначається вид податку та площа земельної ділянки. Щодо суми, то вона визначається виходячи із нормативної грошової оцінки, а в разі її відсутності із встановленої загальної оцінки одиниці площі. Якщо це стосується ділянки за межами населеного пункту, НГО 1 га становить 21 806 грн. Для визначення вартості одиниці площі ділянки в населеному пункті застосовується відповідна формула, в якій враховуються чимало складових. Але таких розрахунків більшість місцевих рад не робили вже декілька років. Що стосується Радехова, то дані останньої нормативної грошової оцінки датовані 2011 роком.

Висновок: збирати гроші є кому, а хто буде слідкувати за дотриманням законодавства?