Як оформити право власності на пай
До 1 січня 2025 року всі користувачі або спадкоємці земельних паїв повинні оформити право власності на свої ділянки. Згідно закону, якщо користувач паю або спадкоємець не оформить право власності на земельну ділянку до 1.01.2025 р. тоді вважатиметься, що він відмовився від отримання земельної ділянки. Це передбачено статтею 13 Закону «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок (паїв). Земля без власника буде вважатися не витребуваною і передається в комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розміщена. Якщо ви не встигнете оформити право власності до вказаної дати з поважних причин — можна буде подавати позов до суду для визначення додаткового строку на оформлення.
«Аби не брати участь в судових тяганинах, рекомендую оформити право власності до встановленої законом дати, — каже юрист-правознавець Ігор Торба. — Зареєструвати право власності можна в нотаріуса або через місцевий центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), який приймає документи для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. До 2013 року право власності на землю підтверджувалось державним актом про право власності на земельну ділянку з місцевого органу Держкомзему. На сьогодні треба внести інформацію про ділянку в Держземкадастр, отримати виписку і звернутись в ЦНАП або до нотаріуса для реєстрації. Для цього потрібно заплатити адміністративний збір в ЦНАПі, або збір і послуги нотаріуса, а також підготувати необхідні документи: оригінал і копію паспорта громадянина України та коду РНОКПП; квитанцію про оплату адміністративного збору (0,1 розміру мінімальної зарплати, з 2020 року — 210 грн.); витяг з Державного земельного кадастру; документ, що є першочерговим для виникнення права на ділянку (це може бути договір-купівлі-продажу або дарування, свідоцтво про спадщину, рішення суду або інший документ).
Якщо реєстрацію буде здійснювати ваша довірена особа, то від вас їй треба нотаріально підсвідчене доручення, копії і оригінали документів довіреної особи. Всі ці документи потрібно віднести в ЦНАП або нотаріусу. Держреєстратор або нотаріус дадуть вам на підпис заяву про реєстрацію права. Ця заява друкується держреєстратором або нотаріусом і підписується вами на місці. Далі, не більше, як за 5 робочих днів ваше право має бути зареєстроване, а рішення про реєстрацію має бути розміщене на сайті Міністерства юстиції. За вашим бажанням ви можете попросити паперову роздруківку. Якщо ви заплатите офіційний підвищений адміністративний збір, процедура реєстрації буде прискорена, можливо навіть до лічених годин.
Після того, як право власності внесене до Державного реєстру речових права на нерухоме майно, ви являєтесь власником земельної ділянки. Інформаційну довідку про право власності з Держреєстру речових права можна отримати, за необхідністю, самостійно через кабінет електронних сервісів Мінюсту.
Згодом ми обговоримо оформлення права власності на пай по спадщині.